Mateřská školka nemusí být vždy skladiště hraček a epileptický pel-mel barev, tvrdí designer Petr Molek

Interiéry designera Petra Molka jsou charakteristické svým jednoduchým, přímočarým, ale útulným stylem. Věnuje se především navrhování interiérů rodinných domů a rezidencí, ale dle jeho vlastních slov, rád si také navrhne obchod, horskou chatu nebo právě mateřskou školku.

Popište nám své studio. Pracujete pod nějakou značkou?
Ano, pracuji pod značkou očkodesign, kterou jsem založil v roce 2013 a jsem v tomto studiu svým jediným zaměstnancem. Je to velice výhodné, protože za veškeré úspěchy i neúspěchy si mohu já sám. Nemohu se na nikoho vymlouvat. Takto mi to nejvíce vyhovuje.

Jakým způsobem probíhá spolupráce s klientem a jak probíhala spolupráce na této mateřské školce?
Probíhá jednoduše tak, že mě klient osloví a sdělí mi své požadavky. Mám to štěstí, že klienti si mě vyhledávají na základě referencí a tak zhruba ví, jak pracuji. Na první schůzce s klientem zjistíme, zda-li spolu tzv. rezonujeme a jestli spolupráce povede k spokojenému výsledku. Chce to trpělivost a umět naslouchat. Myslím si, že designer by měl být pouze médiem, které přání a myšlenky klienta zvizualizuje a uvede v život a jen klienta pohlídá, aby nevymyslel nějakou neplechu. Tak tomu bylo i v případě paní Terezy, která mě oslovila s přáním vytvořit originální soukromou mateřskou školku.

10

Takže s paní Terezou jste, jak říkáte, rezonovali?
Ano, přesně tak. Už na první schůzce jsem věděl, že vznikne něco výjimečného. Jednoduše jsme si padli do noty. Nastínil jsem koncepci barevně střídmé, ale hravé a útulné moderní školky a zjistil jsem, že tuto představu má i paní Tereza. Chtěla vytvořit unikátní školku nejen svým přístupem k dětem, ale i celkovým designem interiéru.

Proč tedy tak střídmý design a střídmá barevnost interiéru?
Nemyslím si, že dětský pokoj v rodinném domě, anebo mateřská školka musí být zákonitě pel-mel všech barev. Takovému prostředí pracovně říkám epileptické prostředí. To v dítěti vyvolává neklid. Dle mého soudu se dítě může příjemně cítit a vyvíjet se i v harmonickém, barevně střídmém prostředí. Tu barevnost doženou všechny hračky, co budou všude po zemi. (úsměv)

7

Daří se Vám přesvědčit klienta, že tak jak to navrhujete je to správně?
Nikoho nepřesvědčuji. Je to zbytečné. Interiér navrhnu a na vizualizacích vysvětlím proč jsem vše navrhnul tak, jak jsem to navrhnul. To je velice důležitý okamžik spolupráce, protože je nezbytné vysvětlit vazby mezi jednotlivými kusy nábytku, mezi barvami v interiéru, dekoracemi, osvětlením…..

V jakých případech si myslíte, že by se měl přizvat interiérový designer?
Já si myslím, že ve všech (široký úsměv), protože pokazit se dá jakákoli místnost ať už je to dětský pokoj nebo konferenční místnost pro firmu. A to ještě více platí v případě novostaveb. Tam by měl být designer přítomen hned od začátku, jelikož se dá leccos podchytit jako např. nevyhovující instalace nebo příčky.

I v případě školky jste byl na začátku celého procesu?
Ano, byl.

Můžete to rozvést?
Mohu dát příklad. Původně školka měla být jen ve dvou místnostech, které sousedily s kanceláří. Navrhnul jsem přesun kanceláře do jiné části domu, příčku zbourat a zvětšit tak prostor školky o prostor kanceláře. Díky tomu vznikl krásný bezbariérový prostor plný světla. To cítím jako úspěch. A to je jen jeden příklad za všechny. Samozřejmě vždy se řeší posuny nebo zazdívání nebo zvětšování dveří, oken, průchodů. Je toho hodně co lze vylepšit nebo upravit hned na začátku.

Odkud čerpáte inspiraci?
Snažím se nečerpat, málo co se mi líbí. Jednoduše mě to napadne. (úsměv). Inspirují mě přání klienta. Něco zase dlouho nosím v hlavě a jen čekám na správný interiér, kde se to bude hodit. To je příklad botníku ve školce. Udělat nábytek, který se skládá jako kostičky ve hře Tetris už mě napadl před lety. Bohužel za pár let poté jsem viděl, že to paralelně napadlo i někoho jiného a nyní to prodává jako ucelenou sérii.

Takže mateřská školka Vás jen tak napadla, nikde jste nečerpal inspiraci?
Přiznávám, že jsem se chtěl inspirovat v zahraničí, ale ani tam se mi toho moc nelíbilo, takže jsem si prostě sedl a řekl si, že to udělám po svém. Jak jsem již říkal, nechtěl jsem přeplácaný prostor originálními kousky, které dohromady nebudou fungovat. Také jsem chtěl, aby se ve školce objevily, řekněme, české detaily.

Co myslíte českými detaily?
Tím myslím například box pro ukládání hraček v podobě psí boudy na které je nápis Brok. To je přeci typické české jméno pro psa, nebo ne? (smích)

9

Co obecně navrhujete nejraději?
Ono to bude znít alibisticky, ale všechno. To co dělám, mě strašně baví, takže se dokážu nadchnout např. i pro rustikální nebo Provence styl, i když bych si jej domů neudělal. Bez toho nadšení a emocí by to asi nešlo, protože musím přeci prostor navrhnout tak, aby se mi líbil. Nemůžu poslat do světa něco co se mi nebude líbit a říct si, tak jsem to tedy nakreslil tak, jak si to přál zákazník, ale mně se to nelíbí. To by byla hloupost.

Myslíte si, že máte svůj osobitý rukopis?
Doufám, že ano, ale je těžké ho v návrzích udržet, protože interiér navrhuji pro klienta a ne pro sebe. On v daném interiéru bude žít, nikoli já. Je jasné, že vždy je tam velký kus mě, ale snažím se netlačit na pilu v přesvědčování, že by to mělo být tak nebo onak. Už jen to, že veškerý nábytek většinou navrhuji na zakázku sebou nese to, že v něm bude kus mě. Snažím se neskládat z již hotových sériových kusů nábytku.

Takže i ve školce jste všechno navrhoval na zakázku?
Téměř ano. Až na pár doplňků, které jsem chtěl, aby se v interiéru objevily.

Které to jsou?
Jsou to designové legendy, mému srdci blízké, kterými jsem chtěl interiér ozdobit. Jsou to dětské židle Panton nebo například pejsek od výrobce Magis. Ostatní nábytek jako jsou skříně se sluncem, nebo již zmíněný botník, anebo šatní ptačí budky jsou navrženy přímo pro školku. Dokonce i dětské stoly jsem musel navrhnout, protože se mi tam žádné jiné nehodily.

43

Obligátní otázka závěrem. Na jakém zajímavém projektu jste v poslední době pracoval a co zajímavého Vás čeká v budoucnu?
Před pár měsíci jsem navrhoval rezidenční interiéry dvou bytů vytvořených ze starého kravína. To mě opravdu bavilo. Mám slabost pro transformaci starých průmyslových budov na netradiční a osobité interiéry. A v budoucnu mě čeká například návrh interiéru horské chaty. Na to se opravdu těším.

Děkuji Vám za rozhovor.
Rádo se stalo.

Autor rozhovoru: Klára Kalábová

Pokud vás tento článek zaujal nebo inspiroval pošlete jej rodině, anebo přátelům.
Třeba se zalíbí i jim :)

 

2 komentáře u “Mateřská školka nemusí být vždy skladiště hraček a epileptický pel-mel barev, tvrdí designer Petr Molek

  1. Dobrý den,
    pracuji v mateřské škole a hodně jsem jich viděla. Mnohé jsou hezké, ale nepraktické. (A nebo naopak.) Byla jsem zvědavá na tu Vaši. Myslím, že by se mi v té Vaší dobře pracovalo. Děti se v ní jistě cítí dobře. Vaše návrhy mě velmi zaujaly.
    Gratuluji Vám.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*